Nach meinem Psychologiestudium habe ich in pädagogischer Psychologie im Themenbereich Berufsausbildung promoviert. Seit mehreren Jahren beschäftigte ich mich mit beruflichen Entwicklungs- und Orientierungsprozessen aus verschiedenen Perspektiven. Meine Forschungsschwerpunkte umfassen lebenslanges Lernen, Identität und Mindset. Ich bin fest davon überzeugt, dass Lernen mit Freude und Leichtigkeit möglich ist. Auch Entspannung kann gelernt werden und Lernprozesse unterstützen. Diese Aspekte lasse ich in meine Lehre einfließen.
Ausbildung / Vita
- Diplom-Psychologin (Friedrich-Schiller-Universität Jena)
- Dr. phil. (Friedrich-Schiller-Universität Jena)
- Erlebnispädagogik (Elan e.V. Erfurt)
- Systemische Beratung für Junior Professionals (isb Wiesloch)
- Karrierecoaching (isb Wiesloch)
- Gesprächsführung nach Milton Erickson (M.E.G.)
- AdA Schein (IHK Ostthüringen)
Forschungs- und Arbeitsschwerpunkte
- Lebenslanges Lernen und LernerInnen-Identität
- Lernen, Entspannung, mentale Lerntechniken
- Identitätsentwicklung im Jugendalter und im jungen Erwachsenenalter
- Diskontinuierliche Berufs- und Bildungsverläufe
Fun reading
Han, S., Han, S. & Scheunemann, C. (2024). Nimm deine Karriere in die Hand: Ein Fahrplan zum Erfolg für junge Berufseinsteiger. Remote Verlag.
Auf diesen Portalen können Sie meine Forschungsaktivitäten verfolgen
Mitgliedschaften / Funktionen
- Deutsche Gesellschaft für Psychologie
- GIBet - Gesellschaft für Information, Beratung und Therapie an Hochschulen e.V.
- Alumni Verein der Stiftung der deutschen Wirtschaft e.V.
- Kommission zur Sicherung guter wissenschaftlicher Praxis an der PH Weingarten
- Mitglied im Ausschuss zur Projektauswahl „Freiraum“ der Stiftung Innovation in der Hochschullehre
Publikationen
- Grassinger, R., Landberg, M, Määttä, S., Vasalampi, K., & Bieg, S. (2024). Interplay of intrinsic motivation and well-being at school. Motivation and Emotion, 48, 147–154. https://doi.org/10.1007/s11031-024-10057-2
- Landberg, M. (2023). Seminar zu mentalen Lerntechniken im Lehramtsstudium. Zeitschrift für Beratung und Studium 2+3.
- Partsch, M. V., & Landberg, M. (2023). Modelling determinants of lifelong learning according to the theory of planned behavior: A proxy-based approach using PIAAC data. Adult Education Quarterly. 10.1177/07417136231208951
- Landberg, M., & Partsch, M. V. (2023). Perceptions on and attitudes towards lifelong learning in the educational system. Social Sciences & Humanities Open, 8(1), 100534.
- Landberg, M., & Porsch, T. (2022). Learner Identity and Lifelong Learning: A Mixed-Method Study. European Journal of Education and Pedagogy, 3(3), 59-68.
- Landberg, M, & Noack, P. (2022). A Grounded Theory Study on Motivation after Occupational Detours. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 9(1), 66-91. https://doi.org/10.13152/IJRVET.9.1.
- Landberg, M., & Noack, P. (2021). Berufliche Identität bei jungen Erwachsenen. PDP-Psychodynamische Psychotherapie, 20(4), 334-344.
- Recksiedler, C., & Landberg, M. (2021). Emerging Adults’ Self-Efficacy as a Resource for Coping With the COVID-19 Pandemic. Emerging Adulthood, 21676968211019287.
- Landberg, M., Lee, B., Noack, P. (2019). What alters the experience of Emerging Adulthood? – How the experience of Emerging Adulthood differs according to socioeconomic status and critical life events. Emerging Adulthood, 1-15. https://doi.org/10.1177/2167696819831793
- Dahl, V., Amnå, E., Banaji, S., Landberg, M., Šerek, J., Ribeiro, N., Heilmann, M., Pavlopoulos, V., & Zani, B. (2018). Apathy or alienation? Political passivity among youths across eight European Union countries. European Journal of Developmental Psychology, 15(3), 284-301.
- Landberg, M., & Recksiedler, C. (2018). The more, the merrier? The relationship between life satisfaction and social network size over the Great Recession years. In M. Demir & N. Sümer (Eds.), Close Relationships and Happiness (pp. 131-149). Dordrecht, the Netherlands: Springer.
- Landberg, M., Dimitrova, R., & Syed, M. (2018). International Perspectives on Identity and Acculturation in Emerging Adulthood: Introduction to the Special Issue, Emerging Adulthood, 6, 3-6.
- Landberg, M., Eckstein, K., Mikolajczyk, C., Mejias, S, Macek, P., Motti-Stefanidi, F., Enchikova, E., Guarino, A., Rämmer, A., & Noack, P. (2017). Being both – A European and a national citizen? Comparing young people’s identification with Europe and their home country across eight European countries, European Journal of Developmental Psychology. https://doi.org/10.1080/17405629.2017.1391087
- Landberg, M. (2017). Die Einstellungen Jugendlicher und junger Erwachsener zu Europa und zur EU, BWP, Auszubildende, 4, 30-33.
- Landberg, M. & Noack, P. (2017). Auszubildende in außerbetrieblicher Berufsausbildung: Die Sichtweise des Stützsystems. Der pädagogische Blick, 2, 89–100.
- Landberg, M. & Noack, P. (2017). Die außerbetriebliche Ausbildung als Ausgangspunkt für lebenslanges Lernen, BWP, Zukunft Berufsbildung, 3, 45-48.
- Landberg, M. (2016). Teaching to the Students: My Teaching Experiences during My Ph.D. Education. International Psychological Bulletin, 20(3), 53-54.
- Landberg, M. & Noack, P. (2015). Prädiktoren von berufsbezogenen Orts- und Richtungswechseln von jungen Erwachsenen und die Rolle von Agency. In S. Schmidt-Lauff, H. von Felden, & H. Pätzold (Eds). Transitionen in der Erwachsenenbildung. Gesell-schaftliche, institutionelle und individuelle Übergänge, S. 161-174. Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaften: Verlag Barbara Budrich.
- Lee, B., Landberg, M., & Lee, K.-H. (2015). The change of work value endorsement among Korean adolescents and its association with socioeconomic status. International Journal of Educational and Vocational Guidance. doi: 10.1007/s10775-014-9284-0
- Haase, C. M., Landberg, M., Lüdke, K., Schmidt, C., & Silbereisen, R. K. (2011). The later, the better? Early, average, and late timing of sexual experiences in adolescence and psycho-social adjustment in young adulthood. European Psychologist. doi: 10.1027/1016-9040/a000 082
Wissenschaftliche Vorträge
- Landberg, M., Götz, K., Hoffmann, S. & Krasniqi, Q. (2023, July). Visualization as a means to reduce objective and subjective stress of students during exam times. Vortrag im Kolloquium, Pädagogische Psychologie, Friedrich-Schiller-Universität Jena.
- Landberg, M., Götz, K., Hoffmann, S. & Krasniqi, Q. (2023, June). Visualization as a means to reduce objective and subjective stress of students during exam times. Paper presented at the ESPLAT in Umea, Sweden.
- Landberg, M. & Wolf, B. (2022, June). Why Life Design interventions should foster the willingness to change. Paper presented at the EURAM (European Academy of Management) in Winterthur, Switzerland.
- Landberg, M. & Porsch, T. (2022, February). Learner identity and lifelong learning: A mixed-method study. Paper presented at the Research Centre for Innovation in Education and Professional Development, University of Education, Weingarten, Germany, virtual format.
- Landberg, M. & Porsch, T. (2021, November). Learner identity and lifelong learning: A mixed-method study. Paper presented at the Conference on Emerging Adulthood, virtual format.
- Landberg, M. (2020, Dezember). Von der Identität von nicht-traditionellen Studierenden hin zu einer LernerInnen-Identität – Ein Operationalisierungsversuch. Vortrag im Forschungskolloquium, Pädagogische Psychologie, PH Weingarten.
- Landberg, M., Eckstein, K. & Noack, P. (2017, March). Being both – a European and a national citizen? Comparing young people’s identification with Europe and their home country and associations with engagement across seven European countries. Paper presented at the CatchEyoU Conference in Athens, Greece.
- Landberg, M. (2017, May). What is all the Fuss About Detours? The case of Non-traditional Students in Germany and Their Perception of Their Occupational Career. Paper presented at the ISRI (The International Society for Research on Identity) Conference, Groningen, The Netherlands.
- Landberg, M., Eckstein, K., Amna, E., Cicognani, E., Kalmus, V., Macek, P., Menezes, I., Motti-Stefanidi, F., & Noack, P. (2016, September). European, national & regional identity of adolescents and young adults in various European countries. Paper at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, La Barrosa, Spain.
- Landberg, M. & Recksiedler, C. (2016, September). Number of Close Friends and Life Satisfaction over the Great Recession Years. Paper at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, La Barrosa, Spain.
- Landberg, M. (2016, September). Non-traditional students in Germany- Comparing two cases. Poster presented at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, La Barrosa, Spain.
- Landberg, M. (2016, Juli). Beruflich Qualifizierte Studierende - Vergleich zweier Fälle. Vortrag im Kolloquium, Pädagogische Psychologie, Friedrich-Schiller-Universität Jena.
- Landberg, M. & Noack, P. (October, 2015). Disadvantaged young adults: The value of work and perception of extra-vocational training. Paper presented at the Conference on Emerging Adulthood, Miami, Florida.
- Landberg, M. (2015, October). Social trust, social ties, and well-being in Emerging Adulthood. Organized Symposium at the Conference on Emerging Adulthood, Miami, Florida.
- Recksiedler, C. & Landberg, M. (2015, October). The more, the merrier? The relationship between social trust and number of close friends over the great recession years in Germany. Paper presented at the Conference on Emerging Adulthood, Miami, Florida.
- Landberg, M. & Noack, P. (2015, August). Freunde fürs Leben! - Einfluss von Freunden auf Entwicklungsaufgaben im jungen Erwachsenenalter. Vortrag im Rahmen der 22. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie, Frankfurt am Main.
- Landberg, M. & Noack, P. (2014, September). Richtungswechsel oder Richtungsanpassung? - Korrelate von Berufs- und Unternehmenswechseln von jungen Erwachsenen und deren Zusammenhang mit Wohlbefinden. Vortrag bei der Jahrestagung der Sektion Erwachsenenbildung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften (DGfE): "Transitionen in der Erwachsenenbildung: Gesellschaftliche, institutionelle und individuelle Übergänge", Goethe Universität Frankfurt am Main.
- Landberg, M. & Noack, P. (2014, September). The meaning of detours in the life path of Emerging Adults - a Grounded Theory study. Paper presented at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, Çesme, Turkey.
- Landberg, M. & Noack, P. (2014, September). ...and they all lived happily ever after – Possible Selves of Emerging Adults attending university or a vocational training. Paper presented at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, Çesme, Turkey.
- Landberg, M. (2014, Mai). Umwege im (beruflichen) Werdegang junger Erwachsene. Vortrag im Kolloquium, Pädagogische Psychologie, Friedrich-Schiller-Universität Jena.
- Landberg, M. (2013, Dezember). Mein Haus, mein Auto, meine Frau?! - Vergleich von Possible Selves von Auszubildenden und Studierenden. Vortrag im Kolloquium, Pädagogische Psychologie, Friedrich-Schiller-Universität Jena.
- Landberg, M., Lee, B., & Noack, P. (2013, October). Are Critical Life Events Key and Not SES Socioeconomic Status, Critical Life Events and Emerging Adulthood Characteristics? Paper presented at the Conference on Emerging Adulthood, Chicago, Illinois.
- Landberg, M., & Noack, P. (2013, October). Detours of Working Young Adults – What Is Related to the Indirect Course? Poster presented at the Conference on Emerging Adulthood, Chicago, Illinois.
- Landberg, M., & Noack, P. (2012, October). The vocational training for disadvantaged young adults. From a detour back on track-life taught them motivation. Poster presented at the Themed Meeting “Transitions from Adolescence to Adulthood“ of the Society for Research in Child Development (SRCD), Tampa, Florida.
- Landberg, M. (2012, June). Disadvantaged young adults in vocational training are motivated – but for what reasons? Talk at the University of Kent, Canterbury, England.
- Landberg, M. (2012, Mai). Über einen Umweg zurück auf einen guten Entwicklungspfad - Eine Grounded Theory Studie über benachteiligte junge Erwachsene in Berufsausbildung. Vortrag im Kolloquium, Pädagogische Psychologie, Friedrich-Schiller-Universität Jena.
- Landberg, M. (2012, April). From a detour back on track – a Grounded Theory study on disadvantaged young adults in vocational training. Talk at the University of Trento at Rovereto, Italy.
- Landberg, M. (2011, Juli). Veränderung und Anpassung beruflicher Werte und Ziele im frühen Erwachsenenalter – Junge Erwachsene in außerbetrieblicher Ausbildung. Vortrag im Kolloquium, Pädagogische Psychologie, Friedrich-Schiller-Universität Jena.
- Landberg, M., Haase, C. M., Lüdke, K., Schmidt, C., & Silbereisen, R. K. (2009, October). Correlates of early and late timing of sexual experiences in emerging adulthood: Findings from two nationally representative German studies. Poster presented at the Conference on Emerging Adulthood, Atlanta, GA.
Workshops
Landberg, M. (2021, September). Mental stark durch das Semester und die Prüfungszeit. Onlineworkshop im Rahmen der GIBeT (Gesellschaft für Beratung, Information und Therapie an Hochschulen) e.V. -Fachtagung 2021.
Carlsson, J., Landberg, M., Schwab, J., & Wänggvist, M. (2016, September). Qualitative and Mixed Methods Approaches. Pre-conference Workshop at the EARA (Association for Research on Adolescence) Conference, La Barrosa, Spain.